Uitdagend vrijwilligerswerk bij Labyrint

In het pittoreske Noordlaren is sinds 2022 een zogenaamde B3-school voor voortgezet onderwijs gevestigd in het dorpshuis de Hoeksteen. Een B3-school is particulier en alle kosten van het onderwijs worden door de ouders zelf betaald. De school heeft op dit moment 35 leerlingen en wil uitgroeien tot maximaal 80 in de leeftijd van 11 tot en met 20 jaar. De school draagt de naam Labyrint. De keuze voor deze naam zegt veel over het onderwijsconcept dat er gehanteerd wordt: de leerlingen worden uitgedaagd en begeleid in hun individuele schoolreis. Op het Labyrint gaan ze ervan uit dat iedereen van nature nieuwsgierig is en wil leren. Daarom krijgen de leerlingen er de ruimte om zelf te ontdekken wat hun interesses en talenten zijn en mogen zij op hun eigen manier leren. In dat proces worden zij begeleid door een aantal ervaren coaches.

Vrijwilligers gevraagd

De onderwijsinspectie constateert in haar rapport over deze school dat de kwaliteit van het onderwijs volledig voldoet aan de wettelijke eisen. Er is de schoolleiding dan ook alles aangelegen om een goed gekwalificeerd schoolteam samen te stellen. En vrijwilligers zijn daarbij zeer welkom.

Edwin Spoelstra

Zo’n vrijwilliger is Edwin Spoelstra. Edwin, een geboren Groninger,  heeft ooit een universitaire studie farmacie afgerond en werkte de laatste jaren in Zevenaar. Door een burn-out werd hij gedwongen zijn baan op te geven en op zoek te gaan naar een nieuwe, bij zijn omstandigheden passende werkkring. In die zoektocht kwam het vrijwilligerswerk op het Labyrint op zijn pad en de wijze waarop hier onderwijs gegeven wordt sprak hem erg aan. Edwin is twee dagdelen vrijwilliger op het Labyrint en hij verzorgt dan de sportlessen.

Locatie

De school heeft ook enkele lokalen bij de ijsbaan in Noordlaren en op het veld ernaast kan Edwin naar hartenlust met zijn leerlingen sportief aan de slag. “Elke dag dat ik op het Labyrint gewerkt heb, ga ik voldaan naar huis, want ik zie hoe verschillende leerlingen hier opbloeien na bijvoorbeeld een hele vervelende basisschoolperiode.”

Onderwijs?

De zoektocht van Edwin naar een nieuwe werkkring gaat ondertussen gewoon door. Maar door de ervaringen die hij op het Labyrint opdoet, vraagt hij zich steeds vaker af of een baan in het onderwijs misschien iets voor hem is. “Maar dan wel graag op een school waar op vergelijkbare wijze de leerling centraal staat.”

Waardering

Wellicht zien we Edwin nog eens terug als tekenleraar. In zijn jonge jaren ontdekte hij dat hij tekenen leuk vond maar van de ontwikkeling van dit talent kwam weinig terecht. “De laatste tijd teken ik weer meer, vooral diverse Groninger stadsgezichten, en ik ontdek dat ik dat steeds leuker ga vinden. Ik krijg ook veel complimenten voor dit werk en ik merk dat ik dat waardering toch wel heel erg belangrijk vind.” Bij het Labyrint zijn ze in ieder geval blij met Edwin en dat doet hem zichtbaar goed. Nieuwe vrijwillige docenten zijn welkom, meer info vind je hier 

tekst en beeld: Jan de Koning