Luisteren naar kinderen
Caroline Bekhof is één van de vijf werkbegeleiders bij De Kindertelefoon, locatie Groningen. Ze begeleidt en traint de vrijwilligers bij De Kindertelefoon.
“Vrijwilligers moeten zonder oordeel kunnen luisteren en gerichte vragen kunnen stellen zonder een oplossing voor het kind te bedenken. Het kind helpt eigenlijk zichzelf. Daarbij moet je je wel goed in het kind kunnen inleven. Hier is veel aandacht voor in onze basistraining,” legt Caroline uit.
Niet beslissen voor het kind
“Tijdens het selectiegesprek wordt dan ook gekeken of jouw kwaliteiten passen binnen de kwaliteiten die bij De Kindertelefoon worden gezocht. De basishouding is om goed te luisteren, met het kind mee te denken, maar het niet over te nemen. “Wij helpen het kind om zichzelf te helpen, want na ons eenmalig anonieme gesprek moet het kind hier zelf mee verder kunnen. Dit doen we door veel vragen te stellen. En soms informatie te geven als daar behoefte aan is. Bijvoorbeeld waar je meer informatie vindt over een bepaald onderwerp” vertelt Caroline. “Natuurlijk zijn we in het gesprek ook op zoek naar de vraag achter de vraag”.
Zelfredzaamheid
Onze visie is dat kinderen zelfredzaam zijn, zelf in staat zijn om aan de slag te gaan na een gesprek met ons. Wij proberen het kind in zijn of haar kracht te zetten. Elke vrijwilliger wordt daarop getraind. Elk gesprek is in vertrouwen. Bij zwaardere problematiek kunnen wij doorverwijzen naar professionele hulp, als het kind dit zelf wil.”
Aanbod
Kinderen hebben eenmalig contact via de telefoon of chat. Voor sommige kinderen is er behoefte aan meer contact, dat kan bij de terugkomchat. Kinderen hoeven dan niet steeds het hele verhaal opnieuw te vertellen. Daarnaast is er voor jongeren die graag peer-to-peer contact willen een jongerenchat. Vrijwilligers kunnen hier worden ingezet nadat ze veel ervaring hebben opgedaan en een training hiervoor hebben gevolgd.“
Ook tijd voor grapjes
Per dag voert De Kindertelefoon gemiddeld 1.000 gesprekken. De Kindertelefoon is overigens een landelijke organisatie en er zijn vijf locaties in Nederland: Groningen, Nijmegen, Tilburg, Amsterdam en Utrecht. “Ook worden er wel grapjes gemaakt, pranks in jargon, maar dat hoort erbij. Wij vinden het belangrijk dat elk kind zich welkom voelt om over alles te praten. Kinderen zijn gewoon heel nieuwsgierig en dat hoort er ook bij.”
In totaal zijn er landelijk zo’n 700 vrijwilligers werkzaam bij De Kindertelefoon waar kinderen elke dag gratis en anoniem kunnen bellen of chatten, ook op zon- en feestdagen. Naast reguliere vrijwilligers is De Kindertelefoon ook opzoek naar jongerenchatvrijwilligers. Dit zijn jongeren tussen de 16 en 18 jaar oud die een luisterend oor bieden aan leeftijdsgenoten. “Hier zijn we nog niet zolang mee begonnen. We zitten nog volop in dat opbouwproces,” sluit Caroline af.
Respect voor de vrijwilligers van De Kindertelefoon!
tekst en beeld: Annette Doornbosch
Wil je ook een bijdrage leveren als vrijwilliger bij De Kindertefoon? Bekijk hier de vacature voor Jongerenchatvrijwilliger en een Algemene medewerker.