Een klassenassistent biedt iets extra’s
Digitale geletterdheid wordt een verplicht vak op de basisschool. Hoe cool is het dan om als school een whizzkid rond te hebben lopen die vertrouwder met computers is dan wij ooit zullen worden?
Meester Martijn
De 22-jarige Martijn is zo iemand, hij is werkzaam als vrijwillige klassenassistent op de van Brederoschool. Hij helpt leerkrachten met computerproblemen maar hij vindt het ook erg leuk om met kinderen te werken. Martijn: “Kinderen kunnen iets onverwachts doen en dat vind ik leuk, net als het aanleren van computervaardigheden.” Meester Bas is de begeleider van Martijn op school en legt uit dat hoewel de kinderen vertrouwd zijn met computers ze nog veel moeten leren. “Ze zijn bijvoorbeeld gewend aan touchscreens omdat ze thuis een ipad hebben, maar ze moeten leren hoe ze met een muis om moeten gaan, hoe ze veilig iets kunnen downloaden en geordend kunnen opslaan”.
ADHD en Autisme
Martijn legt uit hoe hij zo’n computerexpert is geworden: “Ik ben al van kleins af aan met computers bezig, ik ben ermee opgegroeid. Ik heb ADHD en een lichte vorm van autisme en heb speciaal onderwijs gehad. Ik deed de opleiding ICT-beheer op het MBO maar stopte na een jaar omdat ze me niets nieuws konden leren.” Nu is hij van plan een andere opleiding te gaan volgen en hij wil dan stagelopen op de van Bredero school.
Werkervaringsplek
Via Saaksumborg, dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt aan een werkervaringsplaats, is Martijn op de van Brederoschool terechtgekomen. Hij had na de niet afgemaakte MBO opleiding een test gedaan om te kijken wat bij hem paste en daar kwam onderwijs uit rollen. Van zijn begeleider Hilde van Saaksumborg horen we dat het niet makkelijk was om een school te vinden die hem een kans wilde geven.
Ervaringsdeskundig
Martijn vertelt dat hij gewend is om anderen computervaardigheden aan te leren omdat hij zijn moeder en zijn zusje altijd helpt. Er zijn wel dingen die hij lastig vindt op school. “Het aanspreken op slecht gedrag vind ik moeilijk.” Maar Meester Bas vertelt dat hij zich ook daarin ontwikkelt. Zo had hij bij een klasse uitje op de fiets een kind dat zich niet aan de verkeersregels had gehouden op een goede manier aangesproken. Behalve computerexpert is Martijn natuurlijk ook ervaringsdeskundige op het gebied van ADHD en autisme. Hij kwam zelf met het idee om zijn eigen ervaringen te gebruiken om leerlingen die met hetzelfde kampen te begeleiden. “Ik heb een paar mensen om mij heen die autistisch zijn en ik kan er best goed mee omgaan,” zegt hij.
Goede ideeën
Martijn heeft wel meer goede ideeën. Zo was er in de klas een keer een Kahoot afgenomen (een interactieve quiz) en Martijn stelde voor ook een Kahoot te maken over cybersecurity. Zoiets maakt hij in een ommezien zelf. Hij had ook een programma gevonden om kinderen te leren programmeren door middel van een spelletje. “Met Martijn hebben we iemand in huis die iets extra’s kan bieden” zegt meester Bas. Dus ja, hij is blij met Martijn
Saaksumborg zoekt ook nog een klassenassistent voor basisschool Het Karrepad, dit is een participatiebaan.
Tekst en beeld: Jeanet Verveer